Przyprawianie zup i sosów

Przygotowując wegetariańskie zupy lub sosy rezygnujemy z używania kości oraz kostek rosołowych. Warto także odłożyć na bok Magi, Vegetę oraz inne gotowe mieszanki przyprawowe, gdyż pomimo iż są one w swoim składzie wegetariańskie, to zawierają wiele nienaturalnych składników. Dostępne są już wegetariańskie kostki, ale najlepszym rozwiązaniem jest przyprawianie zup świeżymi ziołami i przyprawami, a zamiast tłuszczu zwierzęcego użycie oleju, oliwy lub masła. Jako bazy smakowej w zupach można używać także mieszanek curry oraz pasty miso.

Miso

Miso to pasta sojowa powstająca na skutek fermentacji roztartych nasion soi z jęczmieniem lub ryżem. Jest to produkt sojowy o składzie najbardziej zbliżonym (pod względem aminokwasów) do mięsa. Zawiera probiotyki, które biorą udział w kontroli stężenia cholesterolu we krwi, chronią przed uszkodzeniami naczyń krwionośnych i poprawiają perystaltykę jelit. Probiotyki te wpływają również na łagodzenie lęku i chronią przed negatywnymi skutkami promieniowania oraz toksycznymi zanieczyszczeniami, poprzez poprawę funkcji układu immunologicznego. Pasta sojowa jest dobrym źródłem wapnia, fosforu, potasu, selenu, magnezu i miedzi. Jednak miso zawiera znaczne ilości sodu i z tego powodu nie powinno być spożywane częściej niż 3-6 razy w tygodniu, a osoby z nadciśnieniem tętniczym powinny go unikać.

[Piotr Henschke]