Dieta roślinna jest zdrowsza dla serca niż dieta śródziemnomorska.

Waszyngton – Dieta roślinna zapewnia większą ochronę układu krążenia niż dieta śródziemnomorska – takiej informacji udzielił Komitet Lekarzy na rzecz Medycyny Odpowiedzialnej (Physicians Committee for Responsible Medicine, PCRM).

Nowe badania na temat diety śródziemnomorskiej, opublikowane w New England Journal of Medicine, pomijają ryzyka związane z dietą wysokotłuszczową.

„Te osoby, które w istotny sposób chcą wpłynąć korzystnie na zdrowie swojego serca, powinny zmniejszyć ilość spożywanego tłuszczu, eliminując ryby oraz inne produkty zwierzęce ze swojej diety” – mówi Susan Levin, dyrektor edukacji żywieniowej z PCRM. Levin stwierdza dalej: „Przestawienie się na owoce, warzywa i fasolę, które wszystkie są źródłami roślinnego kwasu tłuszczowego omega-3, stanowi pierwszy krok na długiej drodze w kierunku zmniejszenia ryzyka chorób serca, bez spożywania tłuszczu i toksyn pochodzących z ryb.”

Tylko około 15-20 procent tłuszczów zawartych w rybach to kwasy tłuszczowe omega-3, z kolei olej rybny nie ma wpływu na zgony związane z chorobami serca, zawałem lub udarem mózgu, co wynika z przeglądu 20 badań JAMA z zeszłego roku. Ryba zawiera natomiast znaczne ilości tłuszczów nasyconych, a wysokie spożycie ryb związane jest z nadwagą.

W jednym z ostatnich badań wykazano, że dieta wegetariańska zapewnia większą ochronę sercowo-naczyniową niż dieta śródziemnomorska. W przypadku osób stosujących dietę wegetariańską ryzyko hospitalizacji lub zgonu w wyniku chorób serca było o 32 proc. mniejsze w porównaniu z osobami jedzącymi ryby i inne produkty zwierzęce. Wegetarianie byli także szczuplejsi i mieli niższe stężenie cholesterolu oraz ciśnienie krwi.

„Dla zdrowego serca zasadnicze znaczenie ma zmniejszona podaż tłuszczów oraz spożywanie bogatych w błonnik warzyw, roślin strączkowych oraz owoców” doradza Lenvin.

Źródło:

http://www.pcrm.org/media/news/plant-based-diets-heart-protection-mediterranean